ההסתדרות מתגייסת לטובת מונופול נוסף: מתנגדת להתייעלות במקורות

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, פנה לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, וקרא לו להקפיא את יישום המלצות ועדת בלינקוב להתייעלות במונופול המים ■ "מנהל רשות המים הזהיר באחרונה מפני "הגעת מונופולים למוקדי כוח פוליטיים"

לאחר שנרתמה לסייע לוועדי העובדים של חברת החשמל, חברות נמלי הים ורכבת ישראל נגד הרפורמות העמוקות שביקשה הממשלה לקדם בהן, מתייצבת ההסתדרות לימין מונופול תשתיתי נוסף שנערך בימים אלה למאבק בהתייעלות – חברת המים מקורות.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, פנה בשבוע שעבר לשר האנרגיה והמים יובל שטייניץ, וקרא לו להקפיא את המהלכים לקידום תוכנית התייעלות במקורות, ולהגיע לפתרון מוסכם על ההסתדרות. זאת, ציין ניסנקורן, כדי ש"לא יהיה צורך בנקיטת צעדים ארגוניים". מכתבו של ניסנקורן נשלח שבוע בלבד לאחר שמועצת רשות המים החליטה להוציא לשימוע ציבורי את המלצות ועדת בלינקוב, שחייבו את מונופול המים בהתייעלות עמוקה.

 

אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורןצילום: אוליבייה פיטוסי

דו"ח הוועדה, שבראשה עמד הממונה לשעבר על התקציבים, רמי בלינקוב, הוגש לרשות המים כבר לפני שנה וחצי, אך המלצותיו נקברו עד כה משיקולים פוליטיים. זאת, בעקבות לחץ כבד שהפעילו מקורות ועובדיה נגד חיובם בהתייעלות, תוך שהם מגובים בידי משרדי התשתיות והאוצר.

חרף העיכוב המיותר בהעלאת המלצות הדו"ח לדיון או ליישום, שנמשך כבר מאז סוף 2014, טען ניסנקורן כי "עיתוי החלטת המועצה מעלה רושם קשה של ניסיון לנצל את החודשים האחרונים לכהונתו של מנהל הרשות (אלכס קושניר; א"ב) לצורך השלמת מהלך בעייתי, מורכב ושנוי במחלוקת באופן חד-צדדי". לפיכך, קרא ניסנקורן לשטייניץ לפתוח בהליך הידברות – אף שרשות המים היא גוף רגולטורי מקצועי, שפעילותו אמורה להיות מנותקת משיקולים פוליטיים.

"הרפורמה לא צפויה להיטיב עם הצרכן"

 

שר האנרגיה, יובל שטייניץ
שר האנרגיה, יובל שטייניץצילום: אוליבייה פיטוסי

ועדת בלינקוב המליצה לבצע חמישה מהלכים עיקריים שיישומם אמור להוזיל את המים בשיעור חד של כ-8%. המהלכים כרוכים מצד אחד בוויתור משרד האוצר על כספי תקציב, ומצד שני, בייעול עמוק בחברות מקורות.

ההמלצה הראשונה היתה להפנות את היטלי ההפקה שגובה כיום מקורות עבור קופת המדינה מספקי מים אחרים (תאגידי מים עירוניים או חברות פרטיות) – חזרה למשק המים. מדובר בסכום של כ-400 מיליון שקל בשנה שמועבר לקופת האוצר, חרף מדיניותו המוכרזת לניהול משק מים סגור.

ועדת בלינקוב המליצה לתקן את העיוות ולדאוג לכך שכספים אלה יושבו לציבור באמצעות הפחתת התעריף שנגבה ממנו. משמעות סעיף זה לבדו היא הפחתה של 5%–6% בתעריף המים הציבורי.

לפני חצי שנה הסכים האוצר למלא אחר המלצה זו, במסגרת ההבטחה הקואליציונית שניתנה לשר הפנים, אריה דרעי, להוזיל את המים. ואולם מאחר שהאוצר כרך את יישום הוויתור בהטמעת רפורמה נוספת בהקצאת המים לחקלאות – הלובי החקלאי בכנסת מעכב כיום את יישום ההפחתה. כמו כן, ועדת בלינקוב המליצה על שורת צעדי התייעלות במקורות. כך, לאחר שהאוצר מילא לכאורה אחר חלקו בהסדרה, הוא דורש כעת ממקורות למלא את חלקה.

אלכס קושניר
אלכס קושנירצילום: רשות המים

ההמלצה העיקרית של ועדת בלינקוב באשר למקורות היתה להפחית את התשואה המוכרת כיום לחברה מ-6.5% (צמוד) ל-4.5%. לטענת הוועדה, בסביבת ריבית נמוכה אין סיבה לגבות מהציבור תשואות גבוהות כאלה, וגם צרכני המים זכאים ליהנות מהורדת הריבית. אלא שמדובר בשינוי מהותי במגזר החברות הממשלתיות שעובדות לפי מודל עלויות (קוסט פלוס), ולטענת מקורות, בגיבוי רשות החברות הממשלתיות, השינוי עלול לאיים על איתנותה הפיננסית.

המלצה נוספת היתה תיקון חשבונאי שלפיו ההפחתה של שווי נכסי מקורות תוארך ל-40 שנה. שתי ההמלצות הרגישות מבחינת עובדי מקורות היו לקצץ 50 מיליון שקל בתקציב התפעולי השוטף של החברה וכן להפחית את שיעור ביצוע העבודות שמבצעים עובדי מקורות.

הכוונה היא להפחית את שיעור הפרויקטים שאותם מחויבת מקורות למסור ללא מכרז לטובת החברה הבת הקבלנית שלה, שח"מ, מ-66% ל–40%, מחשש לניפוח עלויות ביצוע שמסובסדות ביתר על ידי הציבור.

יישום כלל ההמלצות לגבי מקורות אמור להפחית את תעריף המים בשיעור של 1.5%–2% נוספים, ולטענת רשות המים: "תיווצר נקודת איזון ראויה ומשופרת בין הצרכנים לבין החברה".

במכתבו לשטייניץ הבהיר ניסנקורן את עמדתם של ההסתדרות ושל ועד עובדי מקורות באשר להתייעלות: "יישום המלצות הוועדה במקורות יוביל לפגיעה ניכרת באיתנותה הפיננסית של החברה תוך כדי פיטורי עובדים ופגיעה בזכויות העובדים הנותרים", כתב ניסנקורן. "המהלך המוצע לא צפוי להיטיב עם הצרכן ועלול אף לגרום לפגיעה ארוכת טווח במשק המים", הוסיף.

יש לציין כי רק לפני שבועיים הזהיר קושניר כי "ספקי המים הפועלים במשק הינם בעלי אופי של מונופול, וככאלה בעלי נחישות וכוח השפעה רב בזירה הציבורית והפוליטית". בהתייחס לרפורמות המעוכבות במשק המים אמר קושניר: "אנחנו עדים לשימוש המונופולים ב'כלי שכנוע', כגון אנשי יחסי ציבור מיומנים ושתדלנים למיניהם – וכן יכולת מרשימה להגיע למוקדי כוח פוליטיים – כדי לפעול לקביעת סדר עדיפויות המוכוון, לצערנו, לקדם את האינטרסים של הנהלות הגופים בעלי האינטרס ו/או ועדי העובדים שלהם, ולא את המטרות הציבוריות שאותן נועדו לשרת – צרכני המים".

הכתבה הועתקה מהאתר: https://www.themarker.com/dynamo/1.2959012

close

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו!

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

הסכם קיבוצי במגזר המנהלי של אל על: "עוד צעד לעבר חזרה לשגרה"

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ועד עובדי המגזר המנהלי והנהלת חברת אל על חתמו על הסכם קיבוצי לכ-2,000 עובדי המגזר המנהלי. לפי ההסכם, יקבלו העובדים תוספת שכר בחודשי הקיץ בהתקיים תנאים שנקבעו בהסכם בנושא שעות העבודה.

כמו כן סוכם על תוספות לשכר בהתאם לותק ותוספת שכר בגין פריון שבוטלה בתקופת הקורונה, תוחזר בשתי פעימות שיסתיימו עד תחילת 2023.

קרא עוד »

שיפור בשכר ובתנאי העסקה: הסכם לעובדי התחזוקה באל על

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אני מברך על ההבנות ועל ההסכם שנחתם. אני מודה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנכ"לית אל על, יו״ר מועצת העובדים שרון בן יצחק ולכל העוסקים במלאכה שיודעים פעם אחר פעם להביא את החברה למערכת יחסי עבודה טובה ופורה. חשוב שאל על תהיה חברה חזקה ויציבה ותעוף אל על".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "ההסכם עושה צדק עם ציבור עובדים ייחודי בעיסוקו אשר גילה אחריות יתרה במשבר התעופה שפקד את העולם בכלל ואת ענף התעופה בישראל בפרט. עובדי התחזוקה באל על נשאו על גבם באחריות רבה את תחזוקת המטוסים בתת כוח אדם ובשעות לא שגרתיות".

קרא עוד »

עשרות מיליוני שקלים מרווחי התעשייה האווירית יוענקו לעובדי החברה

עשרות מיליוני שקלים מרווחי התעשייה האווירית יוענקו לעובדי החברה, בהנחיית היו"ר עמיר פרץ. לדבריו היו"ר העובדים שותפים להצלחות, שאפשרו לתעשייה האווירית להעניק דיבידנד למדינה, ולכן

קרא עוד »