המסיבה של חברת החשמל היא על חשבוננו

עובדים מיותרים, שכר בלתי נתפס, פנסיות מפליגות, מוצר יקר וגירעונות עתק. איך קובעים שהיא אחת מחברות החשמל היעילות בעולם? טור תגובה

טורו של צור שיזף נראה ככתב הגנה מעט מוזר לחברת החשמל. הוא טוען ש"הגידופים שלהם זוכה חברת החשמל הם תוצאה של הסתה פוליטית וסיקור תקשורתי מוטה". לדבריו, חברת החשמל נרדפת על ידי התקשורת משום שהיא מספקת חשמל חינם לעובדיה ושהוועד החזק שלה ניהל מערכת סגורה ללא הזדקקות לממשלה. אבל בפועל, חברת החשמל והוועד שלה נמצאים תחת ביקורת ציבורית מכמה סיבות אחרות.

ראשית, בחברת החשמל ישנם לפחות 2,500 עובדים מיותרים. זו אינה קביעה של "ביבי, שטייניץ, תשובה והאחים עופר", אלא של מבקר המדינה, שב-2015 פרסם על החברה דוח חריף. שנית, העובדים המיותרים האלה, והעובדים האחרים, מקבלים שכר ממוצע של 27 אלף שקל בחודש.

שלישית, חברת החשמל היא שיאנית השכר בישראל, ובין השאר מועסק בה נהג שמרוויח יותר מ-60 אלף שקל בחודש. רביעית, בחברת החשמל ניתנות הטבות פנסיה מפליגות: בעוד בני התמותה יוצאים עם פנסיות צנועות משוק העבודה, גמלאי החברה זוכים להעלאות בדרגה גם לאחר פרישתם.

אלה דוגמאות בודדות מחגיגת הבזבוזים והג'ובים בחברת החשמל. מה שמרגיז את הישראלים זה לא "חשמל חינם" – ה"חשמל חינם" זה דובדבן קטן מתוך 100 דובדבנים שמונחים על עוגת קצפת בת שבע קומות שנאכלת במסיבה אקסקלוסיבית, אך ממומנת על ידי אנשים שלא הוזמנו אליה.

בניגוד לטענות של שיזף, שלהן לא הובאו כל סימוכין, חברת החשמל אינה "אחת הטובות והיעילות בעולם". כך על כל פנים סבור מבקר המדינה.

הוא העלה שאלה רטורית: אילו חברות מוציאות עובדים בשעת סערה כמו חברת חשמל. ובכן, נהגי מוניות, מלצרים וטכנאי אנטנות של חברות סלולריות יוצאים החוצה בזמן סערה ואף אחד מהם לא מרוויח 27 אלף שקל בחודש. יותר מזה: דווקא בזמן סערות לוקחים עובדי חברת החשמל את הזמן, כפי שראינו בחורף הסוער של 1992. גם בסערה הגדולה של 2013 שהו רבים מעובדי החברה בנופש באילת, ולקח ימים ארוכים לתקן את הפסקות החשמל באזור ירושלים.

שיזף מתלונן על קיומן של חברות ייצור חשמל פרטיות בישראל בבעלות "טייקונים". אותן חברות, שמוכרות חשמל במחיר זול בהרבה מחברת החשמל, הן לטענתו הסיבה שהחשמל בישראל יקר, כי הם "פיתו אותנו עם מחיר זול". איך החישוב הזה עובד בדיוק? שיזף לא טרח להסביר.

הוא טוען שאנחנו מקבלים חשמל מצוין בזול אז למי אכפת כמה מרוויחים עובדי חברת החשמל. למי אכפת? לנו, הציבור, אכפת שעובדים מרוויחים פי כמה מהשכר הממוצע במשק, בעיקר כי החשמל לא זול, והוא גם ממומן על ידי גירעונות עתק שילדינו ונכדינו יצטרכו לשלם. חברת החשמל צברה גירעון (כולל חובות לפנסיה) של 60 מיליארד שקל לפחות, שזה בערך 24,000 שקל למשק בית. את זה שיזף לא טורח לציין.

בהמשך הוא תוקף את מתווה הגז, שאותו הוא מכנה "רעיל". רק שעל דבר אחד אין מחלוקת בנושא: המתווה הוזיל את עלות תמהיל הדלקים של החברה. שיזף גם מתלונן על מפעל ההתפלה הישראלי הפרטי, שבלעדיו היינו בגירעון מים, ובקיצוב מים. בעולמו של שיזף, עובדי חברת החשמל הם גיבורים מעצם זה שהם מספקים לנו חשמל. מי שתיה בברזים זה כנראה משהו פחות נחוץ.

כנראה שההערצה שלו לחברת החשמל יכולה להרוות את צימאונו. פשוטי העם ימשיכו לרצות חשמל זול בשקעים ומים בברזים.

הכתבה הועתקה מהאתר: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5429835,00.html

close

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו!

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

הסכם קיבוצי במגזר המנהלי של אל על: "עוד צעד לעבר חזרה לשגרה"

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ועד עובדי המגזר המנהלי והנהלת חברת אל על חתמו על הסכם קיבוצי לכ-2,000 עובדי המגזר המנהלי. לפי ההסכם, יקבלו העובדים תוספת שכר בחודשי הקיץ בהתקיים תנאים שנקבעו בהסכם בנושא שעות העבודה.

כמו כן סוכם על תוספות לשכר בהתאם לותק ותוספת שכר בגין פריון שבוטלה בתקופת הקורונה, תוחזר בשתי פעימות שיסתיימו עד תחילת 2023.

קרא עוד »

שיפור בשכר ובתנאי העסקה: הסכם לעובדי התחזוקה באל על

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אני מברך על ההבנות ועל ההסכם שנחתם. אני מודה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנכ"לית אל על, יו״ר מועצת העובדים שרון בן יצחק ולכל העוסקים במלאכה שיודעים פעם אחר פעם להביא את החברה למערכת יחסי עבודה טובה ופורה. חשוב שאל על תהיה חברה חזקה ויציבה ותעוף אל על".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "ההסכם עושה צדק עם ציבור עובדים ייחודי בעיסוקו אשר גילה אחריות יתרה במשבר התעופה שפקד את העולם בכלל ואת ענף התעופה בישראל בפרט. עובדי התחזוקה באל על נשאו על גבם באחריות רבה את תחזוקת המטוסים בתת כוח אדם ובשעות לא שגרתיות".

קרא עוד »

עשרות מיליוני שקלים מרווחי התעשייה האווירית יוענקו לעובדי החברה

עשרות מיליוני שקלים מרווחי התעשייה האווירית יוענקו לעובדי החברה, בהנחיית היו"ר עמיר פרץ. לדבריו היו"ר העובדים שותפים להצלחות, שאפשרו לתעשייה האווירית להעניק דיבידנד למדינה, ולכן

קרא עוד »