תחקיר הלוביסטים של שקוף

"דמיין לך את הכנסת כחניון. חניון תת-קרקעי עם המון מפלסים שיורדים מתחת לאדמה. אם אתה מבקר בכנסת, אתה רואה רק את קומת הקרקע שלה. העניין הוא כזה: בפועל בחניון הזה יש 20 קומות מתחת לקרקע, אבל אף אחד לא חשוף לנעשה שם. רק מדי פעם אתה יכול לקבל הצצה חטופה – בפרשת ׳ישראל ביתנו׳, לדוגמה. שומרי הסף לא יודעים מה קורה מתחת לאדמה של הכנסת בזמן אמת. תעשיית הלוביסטים צומחת ומשגשגת מתחת לפני השטח".

במילים אלה בחר גורם בכיר מאוד בכנסת לתאר בפנינו את המציאות במסדרונות הכנסת והממשלה, מציאות אשר מרביתה נסתר מן העין הציבורית הביקורתית.

ההשפעה של הלוביסטים הפועלים בשירות התאגידים הגדולים במשק, היא דרמטית. הרחק מעין הציבור, מאחורי הקלעים, הם לעתים מפילים רפורמות כלכליות ומנסחים בעצמם הצעות חוק בהתאם לאינטרסים של הלקוחות הגדולים.

לבקשתכם החלטנו לבדוק את הנושא לעומק. זהו התחקיר השלישי שאתם, תומכי "שקוף", בחרתם מבין מאות נושאים שהוצעו.

אנחנו מתיימרים להדליק לא זרקור, אלא פרוז'קטור, על ענף הלובי, בכתבה מהמקיפות שנכתבו על הנושא בישראל. שוחחנו עם לוביסטים, ח"כים, יועצים ומומחים. קראנו אינספור מאמרים שנכתבו בנושא ושלחנו תחקירנים למשרדי הלובי. הכל כדי להגשים מטרה שאפתנית: לשרטט את תמונת המצב המדויקת והמקיפה ביותר של הלובי בישראל.

סגן שר האוצר, יצחק כהן, משוחח עם לוביסט בוועדת הכספים. צילום: תומר אביטל

לכתבה שני חלקים – תחקירי ואקטיביסטי:

  • בחלק התחקיר ביקשנו מאזרחים לפנות בבקשות מוזרות ואינטרסנטיות למשרדי לובי. תיעדנו כיצד תהליך שבו בעל ממון מבקש להשפיע על נבחרי הציבור נראה מבפנים. בד בבד חשפנו שיטות השפעה חדשות של הלוביסטים, לצד סיכומי פגישות שלהם עם בכירי השלטון.
  • במקביל הפעלנו את הזרוע האקטיביסטית של 'שקוף', כדי לא רק לדווח על הבעיות במציאות, אלא לנסות לתקנן: פנינו למנכ"לים של משרדי ממשלה בבקשה שייתנו פומבי לפגישות בין פקידים בכירים לשדלנים. ליושבי ראש ועדות בכנסת הצענו להוציא את הלוביסטים מהחדר בזמן ההצבעות. הצענו ללוביסטים לספר לראשונה מה הם מקדמים עבור כל לקוח (החוק היום אינו מחייב אותם לעשות זאת ורצינו להוכיח שהדבר אפשרי), ערכנו השוואה לנעשה בעולם, ויצרנו מיזמון בשם: "אני רק שאלה", שמטרתו להוכיח שאפשר להביאֿֿ את הציבור הרחב לתת קונטרה ללובי בוועדות הכנסת.

אך במוקד התחקיר – הנגשת הנושא. שאלנו אתכן ואתכם מה תרצו לדעת על לובי. עיקר התגובות עסק בשתי שאלות מרכזיות ופשוטות:

  1. כיצד משפיעים הלוביסטים על פעילות הכנסת והממשלה?
  2. איך בשורה התחתונה אפשר לתקן את השיטה?

הצבנו אותן מול כלל המרואיינים, צללנו לשלל מקרי בוחן, ונביא כאן דוגמאות קונקרטיות. לקינוח – נציג הצעות להסדרת הפרצות בענף הלובי, פרצות שהציבור כולו משלם על קיומן. במילים אחרות, לא נסיים לפני שנראה איך בקלות, ללא עלות וללא כניסה לתהום השמאל-ימין, אפשר לתקן את כל הכשלים שנחשוף כעת.

אתם מוזמנים לדלג בין הפרקים השונים.

הכתבה הועתקה מהאתר: https://shakuf.press/lobby/chapter1/

close

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו!

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

הסכם קיבוצי במגזר המנהלי של אל על: "עוד צעד לעבר חזרה לשגרה"

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ועד עובדי המגזר המנהלי והנהלת חברת אל על חתמו על הסכם קיבוצי לכ-2,000 עובדי המגזר המנהלי. לפי ההסכם, יקבלו העובדים תוספת שכר בחודשי הקיץ בהתקיים תנאים שנקבעו בהסכם בנושא שעות העבודה.

כמו כן סוכם על תוספות לשכר בהתאם לותק ותוספת שכר בגין פריון שבוטלה בתקופת הקורונה, תוחזר בשתי פעימות שיסתיימו עד תחילת 2023.

קרא עוד »

שיפור בשכר ובתנאי העסקה: הסכם לעובדי התחזוקה באל על

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אני מברך על ההבנות ועל ההסכם שנחתם. אני מודה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנכ"לית אל על, יו״ר מועצת העובדים שרון בן יצחק ולכל העוסקים במלאכה שיודעים פעם אחר פעם להביא את החברה למערכת יחסי עבודה טובה ופורה. חשוב שאל על תהיה חברה חזקה ויציבה ותעוף אל על".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "ההסכם עושה צדק עם ציבור עובדים ייחודי בעיסוקו אשר גילה אחריות יתרה במשבר התעופה שפקד את העולם בכלל ואת ענף התעופה בישראל בפרט. עובדי התחזוקה באל על נשאו על גבם באחריות רבה את תחזוקת המטוסים בתת כוח אדם ובשעות לא שגרתיות".

קרא עוד »

עשרות מיליוני שקלים מרווחי התעשייה האווירית יוענקו לעובדי החברה

עשרות מיליוני שקלים מרווחי התעשייה האווירית יוענקו לעובדי החברה, בהנחיית היו"ר עמיר פרץ. לדבריו היו"ר העובדים שותפים להצלחות, שאפשרו לתעשייה האווירית להעניק דיבידנד למדינה, ולכן

קרא עוד »